Головна » Статті » Мої статті

Тренінгові заняття     „МИСТЕЦТВО  СПIЛКУВАННЯ”


Тренінгові заняття     „МИСТЕЦТВО  СПIЛКУВАННЯ”

Структура тренінгу

Мета: розвивати навички слухання, ефективного спілкування, навчити різноманітних прийомів вербального та невербального спілкування; ознайомити з різними видами спілкування.

Обладнання: плакати, тест „коефіцієнт товариськості”, пам'ятка учням „Для успішного спілкування потрібно”, м'яч, клейкий папір, маркери, олівці, ручки, папір А 4,

Заняття 1 „Знайомство”

Мета: ознайомлення з колом інтересів учасників групи. Привітання членів групи, ознайомлення з правилами роботи в групі, правами учасників тренінгу та укладення з ними контракту.

Тренер: Ми сьогодні зібралися для того, щоб краще пізнати себе і своїх друзів і налагодити взаємини у вашому класі. Для цього сядьте у велике коло ( посередині стоїть стіл) . Я хочу зачитати вам слова, прикріпленні на дошці, вдумайтесь в них.

Я — особистість, ти — особистість.

Я — важлива людина і ти - важлива людина.

Я хочу, щоб мене вислухали і ти заслуговуєш на те, щоб бути вислуханим.

Мартін Бубер

Вправа „Знайомство”. (10 хв.)

Тренер: Розповісти коротко про ту якість людського характеру, яку ви цінуєте понад усе, не називаючи її. Всі повинні відгадати яку якість показує учасник тренінгу.

Обговорення:

  • Що було для вас найважче показувати свою якість чи відгадувати інші якості, які показували учаники тренінгу? Чому?

Правила роботи групи (10 хв.)

Тренер: Кожний тренінг завжди починається з певних правил, і ми теж у житті дотримуємося певних правил.

Запитання: „Для чого в нашому житті є різні правила?”

(Після відповідей учасників тренер пропонує прийняти правила роботи в групі, які записуються на плакаті „ Правила роботи тренінгу".)

„Правила Тренінгу"

  • Не запізнюватись;
  • Добровільна участь у виконанні завдань;
  • Говорити тільки від себе;
  • Один каже - решта слухає;
  • Обговорювати дію, а не особу;
  • Бути активним;
  • Говорити від себе, від свого „Я".

( Учасники обговорюють записані правила, складають їх остаточний варіант. Правила вивішуються на видному місці)

Вправа „Шеренга”(15 хв.)

Мета: поліпшити настрій в учасників, допомогти краще пізнати одне одного.

  • зараз я буду називати яким чином повинна сформуватися шеренга, а ви повинні ставати так як я вам це запропоную.

1)Вишикуватися у шеренгу таким чином, щоб поряд із тренером знаходився найвищий, у кінці шеренги - найнижчий ростом.

2) Коло тренера повинен стояти той, хто має найтемніше волосся, на протилежному кінці шеренги - світловолосий.

3) Початок шеренги - той, хто народився 1 січня, кінець -31 грудня.

Вправа „Мої очікування”(5 хв.)

Тренер: Ми з вами познайомилися ближче. І ви, мабуть, ще не всі впоралися з хвилюванням. Когось наші незвичні вправи дивують. Спробуємо поділитися своїми думками. Для цього я роздам вам аркуші липкого паперу у вигляді яблучок. Ви маєте 5 хвилин, щоб записати свої очікування стосовно наших заннятть. Далі треба вийти і оголосивши, що ви очікуєте, закріпити свої „яблучка” на нашому дереві.

Вправа „Зав'язування контактів” (25 хв.)

Мета: Дати можливість отримати досвід у зав'язуванні нових контактів, а також більшого знайомства з людьми та форму­вання вміння першим ділитися з іншими своїми думками.

Тренер: Знайдіть в групі того, кого ти ще не знаєте або кого знаєте найменше. Поділіться на пари. Протягом 3 хв кожен у парі нехай роз­каже, якою людиною він є.

Тепер знайдіть когось іншого, кого погано знаєте, і розкажи протягом 3 хв про дві най­важливіші речі, які сталися з вами ос­таннім часом. Те саме зробить ваш співрозмовник.

А тепер я вам запропоную деякі теми я ви повинні проговорити їх у своїх парах.

Інші теми для розмову парах:

  • „Якою твариною я хотів би бути й чо­му?”
  • „Що мені в собі найбільше подобається?”
  • „Як би я хотів змінитися, якщо б мав можливість це зробити?”
  • „Моя мрія”.

Обговорення:

- Яка тема була для вас найважчою? Чому?

- Що було легше слухати чи розповідати про себе? Чому?

- Що дає нам ця вправа?

Вправа „Я людина”(20 хв.)

Мета: ближче познайомити учасників між собою, учити долати опір перед вира­женням себе в групі.

У центр виходить один із учасників (якщо необхідно це може бути тренер) і по­чинає речення словами „Я людина...”, продовжує говорити далі, називаючи найха­рактернішу свою рису. Наприклад: „Я лю­дина, яка любить допомагати іншим”, „Я людина, яка часто буває роздратованою”.

Інші сидять і слухають. Якщо ж хтось вирішить, що міг би сказати про себе те саме, він повинен швидко встати й поміня­тися місцями з іншим учасником, який має аналогічну характеристику. Не можна сіда­ти на те саме місце. Одному завжди не ви­стачає місця; той, хто залишився без стільця, стає в коло й каже про себе: «Я лю­дина...».

Гра закінчується, коли вичерпується енергія групи й втрачається динамічність.

Обговорення:

- Якщо хтось хоче, то може поділитися свої­ми враженнями.

Вправа „Найщиріше побажання ”(5 хв.)

Мета: створення позитивного емоційного фону, закріплення дружніх взаємин між учасниками .

Тренер: Давайте спробуємо побажати щось один одному. Але ми повинні висловити своє побажання не за допомогою слів, а за допомогою жестів, міміки, рухів.

Обговорення заняття:

- Що сподобалося сьгодні на занятті, а що ні?

ЗАНЯТТЯ 2

СПІЛКУВАТИСЯ - ЦЕ ПРОСТО!

Мета: створення умов для звернення учасників до свого досвіду спілкування, підвищення рівня соціально-комунікатив­ної активності, розвиток навичок ефектив­ного спілкування.

Вправа „Ніхто з вас не знає, що я...” (5 хв.)

Мета: надати можливість учасникам, які уже знайомі, й були разом впродовж певного часу, дізнатися один про одного щось нове, створити працездатністьв групі.

Тренер: Кидають один одному м'яч зі словами: „Ніхто з вас не знає, що я...

Повторення правил групи. (3 хв.)

Інформаційне повідомлення „Особливості спілкування” (7 хв.)

Мета; підвести учасників до розуміння, що таке спілкування.

Тренер: А зараз ми з вами поговоримо про спілку­вання. Спілкування -це процес взаємодії двох або більше людей на основі передачі певної інформації один одному. Згадайте дітей-мауглі, які виховували­ся тваринами, відповідно, вони не вміли, не навчилися говорити, спілкуватися. По­треба в спілкуванні є в усіх людей, і її не­задоволення приводить до переживання самотності (наприклад, Робінзон). Для того, щоб спілкування було ефективним, потрібно не тільки вміти говорити, а й слу­хати. В спілкуванні важливі міміка, жес­ти, поза. Спілкування включає в себе три сторони: комунікативну— це обмін інформацією, думками, почуттями між людьми; перцептивну— сприйняття співбесідниками один одного під час спілкування, встановленнями між ними взаєморозуміння; інтерактивну — організація взаємодії між людьми, узгод­ження спільних дій, розподіл між ними функцій та обов'язків, взаємовплив співбе­сідників.

Вправа „Спілкування в різних пози­ціях” (6 хв.)

Мета: дати зрозуміти, що для спілку­вання важлива відсутність бар'єрів між співрозмовниками.

Тренер: Учасникам дається 6 хв для розмови на тему „Які особистісні риси важливі для спілкування”. Зараз давайте повернемося один до одного спиною й розпочнемо бесіду. Учас­ники кілька хвилин спілкуються, сидячи спиною один до одного, по 1,5 хв—один сидячи, другий стоячи й навпаки; потім так само, але обличчям один до одного, 1,5 хв—сидячи обличчям один до одного.

Обговорення:
- В якому поло­женні спілкуватися було найкомфортніше? Чому?

Вправа: „Повітря. Земля. Вода”. (4 хв.)

Мета; створити позитивну атмосферу, сприяти подальшій взаємодії її учасників.

Тренер: Той, хто кидає м'яч, говорить одне з трьох слів: „повітря”, „земля”, „вода”. Той, хто спіймав, повинен відповісти конкретно: назву птаха, тварини, риби. Потім він називає знову слово, наприклад, „повітря”. Вправу потрібно проводити швидко.

Обговорення вправи.

Вправа „Час спілкування” (40 хв.)

Мета: навчити учасників прийомам активного спілкування.

Тренер: Учасникам пропонується поспілкува­тися між собою 4 хв. Для цього вони розра­ховуються на 1-ий - 2-ий. Об'єднуються в пари й протягом 5 хв їм потрібно поспілкуватися на задану тему (наприклад, Моє майбутнє. Мої переживання та стра­хи). Учасники повинні поспілкуватися тільки в рамках заданої теми. Тренер спо­стерігає затим, щоб між співрозмовника­ми під час розмови не виникало пауз.

Після завершення діалогу учасники об­'єднуються в дві підгрупи (група перших номерів і група других). Кожній із підгруп дається завдання за 15 хв обговорити й на аркуші формату А-4 написати „Скарбничка труднощів у спілкуванні” .

Групи представляють свої „Скарбнич­ки труднощів у спілкуванні”, називаючи труднощі в спілкуванні, наслідки, емоції, які виникають та можливості їх уникнен­ня.

Обговорення:

- Чи важко спілкуватися на задану тему?

- Чи виникали у вас труднощі під час спілкування?

- Які емоції у вас виникали під час ви­конання завдання?

- Чи дізналися ви про щось нове, що пригодиться ваму подальшому?

Вправа „Мої враження” (5 хв.)

Тренер: Всі учасники групи виконують завдання: подумайте дві хвилини і дайте відповідь на питання: "Які відчуття у вас виникли стосовно сусіда справа (зліва)? Потрібно назвати най­яскравіше враження.

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: svetlanazach2018 (03.13.2018)
Переглядів: 337 | Теги: МИСТЕЦТВО  СПIЛКУВАННЯ | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar