2:21 PM Тренінгові заняття „МИСТЕЦТВО СПIЛКУВАННЯ” |
Структура тренінгу Мета: розвивати навички слухання, ефективного спілкування, навчити різноманітних прийомів вербального та невербального спілкування; ознайомити з різними видами спілкування. Обладнання: плакати, тест „коефіцієнт товариськості”, пам'ятка учням „Для успішного спілкування потрібно”, м'яч, клейкий папір, маркери, олівці, ручки, папір А 4, Заняття 1 „Знайомство” Мета: ознайомлення з колом інтересів учасників групи. Привітання членів групи, ознайомлення з правилами роботи в групі, правами учасників тренінгу та укладення з ними контракту. Тренер: Ми сьогодні зібралися для того, щоб краще пізнати себе і своїх друзів і налагодити взаємини у вашому класі. Для цього сядьте у велике коло ( посередині стоїть стіл) . Я хочу зачитати вам слова, прикріпленні на дошці, вдумайтесь в них. Я — особистість, ти — особистість. Я — важлива людина і ти - важлива людина. Я хочу, щоб мене вислухали і ти заслуговуєш на те, щоб бути вислуханим. Мартін Бубер Вправа „Знайомство”. (10 хв.) Тренер: Розповісти коротко про ту якість людського характеру, яку ви цінуєте понад усе, не називаючи її. Всі повинні відгадати яку якість показує учасник тренінгу. Обговорення:
Правила роботи групи (10 хв.) Тренер: Кожний тренінг завжди починається з певних правил, і ми теж у житті дотримуємося певних правил. Запитання: „Для чого в нашому житті є різні правила?” (Після відповідей учасників тренер пропонує прийняти правила роботи в групі, які записуються на плакаті „ Правила роботи тренінгу".) „Правила Тренінгу"
( Учасники обговорюють записані правила, складають їх остаточний варіант. Правила вивішуються на видному місці) Вправа „Шеренга”(15 хв.) Мета: поліпшити настрій в учасників, допомогти краще пізнати одне одного.
1)Вишикуватися у шеренгу таким чином, щоб поряд із тренером знаходився найвищий, у кінці шеренги - найнижчий ростом. 2) Коло тренера повинен стояти той, хто має найтемніше волосся, на протилежному кінці шеренги - світловолосий. 3) Початок шеренги - той, хто народився 1 січня, кінець -31 грудня. Вправа „Мої очікування”(5 хв.) Тренер: Ми з вами познайомилися ближче. І ви, мабуть, ще не всі впоралися з хвилюванням. Когось наші незвичні вправи дивують. Спробуємо поділитися своїми думками. Для цього я роздам вам аркуші липкого паперу у вигляді яблучок. Ви маєте 5 хвилин, щоб записати свої очікування стосовно наших заннятть. Далі треба вийти і оголосивши, що ви очікуєте, закріпити свої „яблучка” на нашому дереві. Вправа „Зав'язування контактів” (25 хв.) Мета: Дати можливість отримати досвід у зав'язуванні нових контактів, а також більшого знайомства з людьми та формування вміння першим ділитися з іншими своїми думками. Тренер: Знайдіть в групі того, кого ти ще не знаєте або кого знаєте найменше. Поділіться на пари. Протягом 3 хв кожен у парі нехай розкаже, якою людиною він є. Тепер знайдіть когось іншого, кого погано знаєте, і розкажи протягом 3 хв про дві найважливіші речі, які сталися з вами останнім часом. Те саме зробить ваш співрозмовник. А тепер я вам запропоную деякі теми я ви повинні проговорити їх у своїх парах. Інші теми для розмову парах:
Обговорення: - Яка тема була для вас найважчою? Чому? - Що було легше слухати чи розповідати про себе? Чому? - Що дає нам ця вправа? Вправа „Я людина”(20 хв.) Мета: ближче познайомити учасників між собою, учити долати опір перед вираженням себе в групі. У центр виходить один із учасників (якщо необхідно це може бути тренер) і починає речення словами „Я людина...”, продовжує говорити далі, називаючи найхарактернішу свою рису. Наприклад: „Я людина, яка любить допомагати іншим”, „Я людина, яка часто буває роздратованою”. Інші сидять і слухають. Якщо ж хтось вирішить, що міг би сказати про себе те саме, він повинен швидко встати й помінятися місцями з іншим учасником, який має аналогічну характеристику. Не можна сідати на те саме місце. Одному завжди не вистачає місця; той, хто залишився без стільця, стає в коло й каже про себе: «Я людина...». Гра закінчується, коли вичерпується енергія групи й втрачається динамічність. Обговорення: - Якщо хтось хоче, то може поділитися своїми враженнями. Вправа „Найщиріше побажання ”(5 хв.) Мета: створення позитивного емоційного фону, закріплення дружніх взаємин між учасниками . Тренер: Давайте спробуємо побажати щось один одному. Але ми повинні висловити своє побажання не за допомогою слів, а за допомогою жестів, міміки, рухів. Обговорення заняття: - Що сподобалося сьгодні на занятті, а що ні? ЗАНЯТТЯ 2 СПІЛКУВАТИСЯ - ЦЕ ПРОСТО! Мета: створення умов для звернення учасників до свого досвіду спілкування, підвищення рівня соціально-комунікативної активності, розвиток навичок ефективного спілкування. Вправа „Ніхто з вас не знає, що я...” (5 хв.) Мета: надати можливість учасникам, які уже знайомі, й були разом впродовж певного часу, дізнатися один про одного щось нове, створити працездатністьв групі. Тренер: Кидають один одному м'яч зі словами: „Ніхто з вас не знає, що я... ” Повторення правил групи. (3 хв.) Інформаційне повідомлення „Особливості спілкування” (7 хв.) Мета; підвести учасників до розуміння, що таке спілкування. Тренер: А зараз ми з вами поговоримо про спілкування. Спілкування -це процес взаємодії двох або більше людей на основі передачі певної інформації один одному. Згадайте дітей-мауглі, які виховувалися тваринами, відповідно, вони не вміли, не навчилися говорити, спілкуватися. Потреба в спілкуванні є в усіх людей, і її незадоволення приводить до переживання самотності (наприклад, Робінзон). Для того, щоб спілкування було ефективним, потрібно не тільки вміти говорити, а й слухати. В спілкуванні важливі міміка, жести, поза. Спілкування включає в себе три сторони: комунікативну— це обмін інформацією, думками, почуттями між людьми; перцептивну— сприйняття співбесідниками один одного під час спілкування, встановленнями між ними взаєморозуміння; інтерактивну — організація взаємодії між людьми, узгодження спільних дій, розподіл між ними функцій та обов'язків, взаємовплив співбесідників. Вправа „Спілкування в різних позиціях” (6 хв.) Мета: дати зрозуміти, що для спілкування важлива відсутність бар'єрів між співрозмовниками. Тренер: Учасникам дається 6 хв для розмови на тему „Які особистісні риси важливі для спілкування”. Зараз давайте повернемося один до одного спиною й розпочнемо бесіду. Учасники кілька хвилин спілкуються, сидячи спиною один до одного, по 1,5 хв—один сидячи, другий стоячи й навпаки; потім так само, але обличчям один до одного, 1,5 хв—сидячи обличчям один до одного. Обговорення: Вправа: „Повітря. Земля. Вода”. (4 хв.) Мета; створити позитивну атмосферу, сприяти подальшій взаємодії її учасників. Тренер: Той, хто кидає м'яч, говорить одне з трьох слів: „повітря”, „земля”, „вода”. Той, хто спіймав, повинен відповісти конкретно: назву птаха, тварини, риби. Потім він називає знову слово, наприклад, „повітря”. Вправу потрібно проводити швидко. Обговорення вправи. Вправа „Час спілкування” (40 хв.) Мета: навчити учасників прийомам активного спілкування. Тренер: Учасникам пропонується поспілкуватися між собою 4 хв. Для цього вони розраховуються на 1-ий - 2-ий. Об'єднуються в пари й протягом 5 хв їм потрібно поспілкуватися на задану тему (наприклад, „Моє майбутнє”. „Мої переживання та страхи”). Учасники повинні поспілкуватися тільки в рамках заданої теми. Тренер спостерігає затим, щоб між співрозмовниками під час розмови не виникало пауз. Після завершення діалогу учасники об'єднуються в дві підгрупи (група перших номерів і група других). Кожній із підгруп дається завдання за 15 хв обговорити й на аркуші формату А-4 написати „Скарбничка труднощів у спілкуванні” . Групи представляють свої „Скарбнички труднощів у спілкуванні”, називаючи труднощі в спілкуванні, наслідки, емоції, які виникають та можливості їх уникнення. Обговорення: - Чи важко спілкуватися на задану тему? - Чи виникали у вас труднощі під час спілкування? - Які емоції у вас виникали під час виконання завдання? - Чи дізналися ви про щось нове, що пригодиться ваму подальшому? Вправа „Мої враження” (5 хв.) Тренер: Всі учасники групи виконують завдання: подумайте дві хвилини і дайте відповідь на питання: "Які відчуття у вас виникли стосовно сусіда справа (зліва)? Потрібно назвати найяскравіше враження.
|
|
Всього коментарів: 0 | |